KLIK MASSA

KLIK MASSA PANASFM | Created By PANASFM crew

  • RSS
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter

MemBARA-BARA

Selamat Datang!

wwww


RADIO PANASFM

Thumbnail Recent Post

Intense Debate Comments

Klik Massa Dulu Kini Dan Selamanya

  • pemandangan 1
  • pemandangan 2
  • pemandangan 3

SUKE PANASFM?

Blog ini semata-mata copy paste Dari mana-mana akhbar online atau tidak ,termasuk,blog,web portal.dan lain -lain tujuan untuk rujukkan masa akan datang

This blog simply copy and paste from any newspaper online or not, including, blogs, web portal.dan other purposes for the future reference

u r MY ButterFly

My butterfly, You know how I make you fly, Everytime you pass me by, Never fail to make me smile...

B'coz OF u

If u are Alone,i'll Be Ur Shadow... If u want 2 cry,i'll Be ur shoulder.. If u Need 2 Be Happy,i'll Be ur smile.. But anytime u Need a frewn..i'll Just Be Me..

Do Not Leave Me.

I can not forget the tone of your voice I reached needed love...

I'm Not perfect

Terimalah aku Seperti apa adanya Aku hanya insan biasa Ku pun tak sempurna...

BestFrewn 4ever

Yeah We're Tight and Yeah We Fight But Through All Of It,There's one thing that will Never Change We'll Be FrienDs Forever...

Siapa sudi bantu dapatkan kewarganegaraan anak gadis saya? – Dr Juanda


Oleh : NURKHAIRINI JUMARI
Tarikh : December 23, 2011

SHAH ALAM – Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya melahirkan kekesalan terhadap sistem , kualiti perkhidmatan awam dan pengurusan kerajaan selepas Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) mendapati anak perempuannya, Sumaiyah Syahidah bukan warganegara Malaysia.
Menurutnya, beliau diberitahu perkara tersebut ketika mahu membuat kad pengenalan anak perempuannya yang berusia 12 tahun itu di Pejabat JPN Kuching.
“Apakah perasaan anda sebagai bumiputera negara ini yang jelas disebutkan bangsanya dalam Perlembagaan Malaysia sebagai bangsa asal dan warganegara negara serta dijamin mendapat segala hak yang termaktub dalam Perlembagaan, tetapi dinafikan oleh sistem negara ini.
“Hak yang paling minima adalah mendapatkan kewarganegaraan, bukannya mendapatkan lesen balak atau projek atas angin. Namun hak itu dinafikan oleh sistem yang ada,” katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian, semalam.
Menurutnya, beliau mengakui bahawa isterinya warganegara Indonesia dan tidak akan menukar kewarganegaraan isterinya walaupun banyak pihak menawarkan untuk memudahkan urusan permohonan berkenaan.
“Saya berbangga berbangsa Melanau dan tetap memastikan anak anak saya kekal mewarisi bangsa yang saya cintai ini. Malangnya, bangsa ini hanya wujud di wilayah ini sahaja.
“Tetapi kenapa anak gadis saya yang tiada dosanya jadi mangsa? Dia bukan warganegara Indonesia.,” katanya.
Katanya, mereka baru sahaja ke Jakarta, Indonesia awal Disember lalu untuk melawat saudara – mara di sana menggunakan passport Malaysia.
“Tetapi kenapa bila saya hendak membuat Kad Pengenalannya, dalam sistem JPN dinyatakan anak saya itu bukan warganegara?.
“Anak saya stateless! Sistem apa ini? Apakah kita di Afrika atau di Zimbabwe yang tengah huru hara? Pada saat ramai orang asing dikatakan diberikan hak warganegara, tiba tiba anak gadis saya yang berbangsa bumiputera asal Sarawak, Melanau, yang jelas nama bangsanya disebut dalam Perlembagaan Malaysia dijamin hak warganegaranya, tiba tiba dinyatakan bukan warganegara Malaysia,” katanya.
Beliau mempertikaikan di manakah laungan kerajaan bahawa segalanya kini efisyen dan sistem kini lebih diyakini berbanding dahulu.
“Betul, tertulis status di skrin situ, nama anak saya, status anak gadis saya, X Warganegara, tetapi bangsa masih tertulis berbangsa Melanau.
“Apa sudah jadi pada sistem negara kita ini? Siapakah yang sudi membantu mendapatkan kewarganegaraan anak gadis saya?,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Pengendali Klikmassa.blogspot.com tidak akan sesekali bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang ditulis oleh pengujung laman sosial ini. Ia adalah pandangan dan pendapat peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian pengadali klikmassa.blogspot.com