KLIK MASSA

KLIK MASSA PANASFM | Created By PANASFM crew

  • RSS
  • Delicious
  • Facebook
  • Twitter

MemBARA-BARA

Selamat Datang!

wwww


RADIO PANASFM

Thumbnail Recent Post

Intense Debate Comments

Klik Massa Dulu Kini Dan Selamanya

  • pemandangan 1
  • pemandangan 2
  • pemandangan 3

SUKE PANASFM?

Blog ini semata-mata copy paste Dari mana-mana akhbar online atau tidak ,termasuk,blog,web portal.dan lain -lain tujuan untuk rujukkan masa akan datang

This blog simply copy and paste from any newspaper online or not, including, blogs, web portal.dan other purposes for the future reference

u r MY ButterFly

My butterfly, You know how I make you fly, Everytime you pass me by, Never fail to make me smile...

B'coz OF u

If u are Alone,i'll Be Ur Shadow... If u want 2 cry,i'll Be ur shoulder.. If u Need 2 Be Happy,i'll Be ur smile.. But anytime u Need a frewn..i'll Just Be Me..

Do Not Leave Me.

I can not forget the tone of your voice I reached needed love...

I'm Not perfect

Terimalah aku Seperti apa adanya Aku hanya insan biasa Ku pun tak sempurna...

BestFrewn 4ever

Yeah We're Tight and Yeah We Fight But Through All Of It,There's one thing that will Never Change We'll Be FrienDs Forever...

Penduduk Matau berharap diberikan hak penempatan



BANDAR JENGKA, 6 Dis: Kira-kira 400 penduduk Matau di sini, semalam mengadakan perhimpunan aman kelmarin bagi membantah tindakan pihak berkuasa tempatan yang mengusir mereka keluar daripada kediaman yang telah mereka duduki sejak lebih 40 tahun lalu.

Arahan tersebut terkandung dalam notis yang dikeluarkan oleh Majlis Daerah Maran (MDM) bertarikh 18 November lalu dan penduduk Matau dikehendaki mengosongkan kediaman masing-masing dalam tempoh 14 hari sebelum proses perobohan dibuat.

Alasan yang diberikan oleh MDM ialah penduduk yang menetap di situ sejak belum lagi Bandar Jengka dibuka ialah mereka merupakan setinggan kerana tinggal di tanah haram.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Penduduk Matau, Zakri Yusof, 44, ketika berucap memberitahu, Matau ialah penempatan awal di kawasan Felda terbesar itu dan mula diduduki pada tahun 1969 oleh pekerja-pekerja syarikat pembalakan dari Kanada di samping penghijrah-penghijrah dari luar Pahang yang membuka tanah di situ.

Katanya, ketika Bandar Pusat Jengka dibangunkan sekitar 1980-an di kawasan Jengka Tiga Segi merangkumi tiga daerah iaitu Maran, Temerloh dan Jerantut, penduduk Matau sudah pun bermastautin dan mengusahakan pelbagai aktiviti perniagaan.

“Bermula pada tahun 1986 penempatan di Matau telah diiktiraf oleh MDM dan penduduk telah dikenakan bayaran TOL. Bagaimana pun pada tahun 2000 ketika penduduk ingin menjelaskan bayaran seperti biasa, tiba-tiba tidak diterima oleh MDM tanpa sebarang penjelasan. Pada tahun 2003 pula MDM mengisytiharkan kawasan Matau sebagai milik MDM.

“Permasalahan penduduk Matau yang tidak mendapat geran tanah dan ketiadaan bekalan air paip telah lama diperjuangkan mereka dan mendapat perhatian pemimpin politik terutama dari Umno sehingga sering kali berjanji untuk menyelesaikan permasalahan penduduk setiap kali pilihan raya.

“Kini terdapat hampir 600 penduduk Matau dengan seratus peratus Melayu daripada 101 buah rumah termasuk 33 premis kedai di kawasan seluas 22 ekar ini,” jelasnya.

Zakri berkata, notis arahan kepada penduduk supaya mengosongkan premis dan tapak di kawasan tersebut dengan alasan MDM telah menandatangani perjanjian dengan pemaju Mentiga Corporation Bhd. untuk membina lot kedai tiga tingkat dengan harga menghampiri setengah juta ringgit setiap unit.

Tambahnya, apa yang dikesalkan ialah dalam notis yang ‘menghantui’ penduduk itu tidak menyebutkan ke mana tempat cadangan berpindah dan sebarang pampasan sehingga membuatkan penduduk kebingungan dan berada dalam dilema.
Jelasnya, penduduk Matau bukannya degil justeru boleh membuat pembangunan tersusun kerana menyedari kerajaan mahu membesarkan jalan dan mencantikkan kawasan dan penduduk boleh lakukan itu cuma pada masa ini kawasan Matau nampak tidak tersusun kerana masalah status tanah.

“Sebenarnya tempat lain luas lagi untuk dimajukan kenapa pilih tempat penduduk yang sudah duduk di sini sejak puluhan tahun. Di sini ada 33 buah kedai semuanya dan kami sanggup buat lot kedai sebelah depan jika sekarang ini cacatkan pemandangan.

“Kami pun  dah jenuh menderita. Bayangkan pihak berkuasa bagi premis niaga, ambil cukai pintu tapi kemudahan bekalan air paip tak salurkan. Sebenarnya dah lama hak kami dinafikan.

“Ada juga sesetengah pemimpin yang mainkan isu negeri-negeri, kononnya kebanyakan penduduk Matau dari negeri lain. Sebenarnya generasi pertama dah tak ramai yang meninggal dan sekarang ini kebanyakan yang ada merupakan generasi kedua dan ketiga. Semuanya lahir di sini.

“Lagi pun cuba tengok di Sungai Jerik, dalam daerah Maran ini juga... kenapa boleh buat kedai untuk penduduk yang meneroka tanah di sana yang berbangsa Cina. Lagikan bukan bangsa Melayu pun boleh bangunkan dengan tidak ketepikan peneroka asal. Begitu juga dengan Gambang dan Sri Jaya... kenapa boleh? Sebab itu saya rasa ini hanya untuk kepentingan pihak tertentu saja!”

Zakri berharap, penduduk akan diberikan hak ke atas tanah kediaman masing-masing itu dan diberikan bekalan air bersih.

Turut memberi sokongan dalam perhimpunan aman itu ialah Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Pemuda PAS Pahang Shahril Azman Abdul Halim, peguam penduduk Ahmad Nizam Hamid, Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asli PKR Pusat, Suhaimi Said dan lain-lain pemimpin tempata

No comments:

Post a Comment

Pengendali Klikmassa.blogspot.com tidak akan sesekali bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang ditulis oleh pengujung laman sosial ini. Ia adalah pandangan dan pendapat peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian pengadali klikmassa.blogspot.com